یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

روش كاشت ونگهداري اناناس

۱۰۴ بازديد

آموزش و روش كاشت آناناس در گلدان خانه آناناس (به انگليسي : pineapple)يك ميوه عجيب و سرشار از ويتامين هاي مفيد براي بدن است. ريشه اين گياه از جنوب پاراگوئه و برزيل مي باشد. اين ميوه بوته اي مي باشد و در مناطق گرم و مرطوب به خوبي رشد مي كند. آناناس , pineapple , بوته و درخت آناناس آناناس آناناس يك ميوه گران قيمت در ايران مي باشد و شايد شما ندانيد كه مي توانيد يك بوته آناناس را به راحتي در منزل خود پرورش دهيد ! ميوه آناناس داراي دو قسمت تاج و ميوه مي باشد.تاج آن داراي برگ هاي سوزني شكل مي باشد كه همه مردم آن را دور مي اندازند و فقط ميوه آن را مصرف مي كنند. اما بهتر است بدانيد اين تاج مي تواند براي شما يك ميوه ديگر بياورد ! البته با كمي صبر و خوش شانسي بيشتر بخوانيد : خواص آناناس در ادامه با آموزش اختصاصي سايت آموزش براي كاشت آناناس همراه باشيد : نحوه كاشت و پرورش آناناس در منزل پس از خريد يك ميوه آناناس بايد دقت كنيد تاج آن را به خوبي از ميوه جدا كنيد ( مانند تصوير زير ) براي جدا كردن تاج ميوه آناناس كافيست از يك نفر كمك بخواهيد تا ميوه را با دو دست خود گرفته و شما نيز تاج آن را بگيريد. حال كافيست دستان خود را در خلاف جهت يكديگر بپيچانيد و تاج آناناس را به طور كامل جدا كنيد. همچنين مي توانيد با يك چاقو تاج را از ميوه برش دهيد. (بهترين روش) آموزش كاشت و پرورش آناناس در منزل آموزش كاشت و پرورش آناناس در منزل پس از جدا كردن تاج، 4 رديف از برگ هاي پاييني را كنده، تاج را درون يك ليوان آب و در معرض نور خورشيد قرار دهيد. (آب ليوان را هر روز عوض كنيد) توجه داشته باشيد كه فقط قسمت ساقه و بدون برگ در آب قرار بگيرد.(حدود 1-2 سانتي متر كافيست) همانطور كه در تصوير بالا مي بينيد پس از گذشت چند روز، ريشه هاي انتهايي بزرگتر شده و تاج آناناس براي كاشتن در خاك آماده مي شود. يگ گلدان مناسب با ارتفاع 25 سانتي متر و پر شده با خاك مناسب را آماده كرده و تاج را به اندازه 4 سانتي متر درون خاك قرار دهيد. حال بايد گلدان آناناس را در يك جاي پرنور، گرم و مروطب قرار دهيد تا پس از گذشت 3-4 ماه ريشه ها قوي تر و بزرگتر شوند. اگر شما خوش شناس و صبور باشيد پس از دو تا سه سال آناناس شما گل داده و تبديل به يك ميوه خوشمزه براي شما مي شود ! نكات نگهداري دماي ايده آل : 18-30 درجه آبياري : در فصل هاي گرم هفته اي يكبار و فصل هاي سرد هر دو هفته يكبار خاك مناسب : مخلوطي از خاك باغچه – كوكوپيت و خاك برگ نور : فراوان همراه با تابش حداقل 5 ساعت آفتاب مستقيم كود : هر دو هفته يكبار در بهار و تابستان گلدان : حداقل 25 سانتي متر ارتفاع داشته باشد. اگر در مناطق گرم و خشك زندگي مي كنيد هر هفته 3 بار برگ هاي آن را آب پاشي كنيد.

تبليغات

۹۹ بازديد
نوع  وقت زمان قيمت ت
متني روز ۱ساعت ۵۰۰۰
متني شب ۱/۵ساعت ۵۰۰۰
متني تمام وقت ۲۴ساخت ۳۵۰۰۰

كيك توت فرنگي

۱۲۸ بازديد

توت فرنگي ميوه خوشمزه فصل تابستان است البته سالهاست نوبرانه اين ميوه در اواسط بهار به وفور پيدا شده و به راحتي و با قيمت مناسب مي توان آن را تهيه نمود. با توت فرنگي مي توان انواع شربت ، مربا ، دسر و كيك تهيه كرد. اين ميوه خوش آب و رنگ به خاطر ظاهر و شكل زيبا و دلفريبش براي تزيين كيك و دسر هم بسيار كاربرد دارد. دستور كيك امروز را براي آن دسته از عزيزاني ارائه مي كنم كه يا وقت كافي براي پختن كيك ندارند ، يا حوصله كار زياد ندارند ، يا مواد اوليه زيادي نمي خواهند استفاده كنند و يا خيلي ناگهاني دلشان كيك مي خواهد و دوست ندارند كيك ساده بخورند!!!!!! در واقع دستور كيك امروز از دسته دستورهاي فوري و ساده اي است كه حتما بايد يك جاي خوب ذخيره اش كنيد چون در فصل بهار و تابستان خيلي به دردتان خواهد خورد. كيك توت فرنگي امروز هم بسيار خوشمزه است و هم سريع و ساده تهيه مي شود و مطمئنا به امتحان كردنش مي ارزد. براي آموزش تصويري و مرحله به مرحله كيك توت فرنگي خانگي و خوشمزه كه سريع و ساده هم تهيه مي شود در ادامه اين مطلب با پرنيان همراه شويد.

 

مواد لازم كيك توت فرنگي خانگي و ساده

آرد 1 و 1/2 پيمانه وانيل 1 قاشق چايخوري

بيكينگ پودر 1 و 1/2 قاشق چايخوري تخم مرغ 1 عدد درشت

نمك 1/2 قاشق چايخوري شكر 2 قاشق سوپخوري

كره 6 قاشق سوپخوري شير كم چرب 1/2 پيمانه

شكر 1 پيمانه توت فرنگي 350 گرم

 

در دستور 2 مقدار متفاوت شكر وجود دارد كه در دو بخش مختلف استفاده مي شود.

 

توت فرنگي ها را خوب بشوييد و قسمت پايه آنها را جدا كنيد . حدود 350 گرم توت فرنگي را بايد تميز كنيد تا داخل كيك استفاده شود و در صورت تمايل مي توانيد 100تا 150 گرم توت فرنگي بيشتر داشته باشيد تا روي كيك بچينيد.

 

اگر از پودر وانيل استفاده مي كند 1/2 قاشق چايخوري كافي است .

 

طرز تهيه كيك توت فرنگي خانگي و ساده و خوشمزه :

 

در اولين مرحله از آماده سازي كيك مواد خشك را با هم مخلوط كنيد. آرد، نمك و بيكينگ پودر را مخلوط كرده و الك نماييد.

 

طرز تهيه كيك توت فرنگي تازه و خانگي ساده و سريع 

 

1 پيمانه شكر را به همراه كره در كاسه اي بريزيد و با همزن برقي بزنيد تا به خوبي با يكديگر مخلوط و حالت كرمي پيدا كند. به ميزان زدن كره و شكر دقت داشته باشيد كيفيت مخلوط بايد مانند تصوير زير شود.

 

طرز تهيه كيك توت فرنگي تازه و خانگي ساده و سريع 

 

بايد كره و شكر آنقدر زده شوند كه حالت كركي و بي رنگ پيدا كنند. سپس يك عدد تخم مرغ و وانيل را اضافه كرده و مجدد مي زنيم.

 

طرز تهيه كيك توت فرنگي تازه و خانگي ساده و سريع 

 

تخم مرغ و وانيل را با كره و شكر بزنيد تا كاملا مخلوط شوند. سپس به تناوب مخلوط آردها و شير را اضافه نماييد و با دور كند همزن بزنيد. خمير كيك خيلي سريع شكل گرفته و غليظ و سنگين مي شود. كيفيت خمير را در تصوير زير مي بينيد.

 

طرز تهيه كيك توت فرنگي تازه و خانگي ساده و سريع 

 

خمير آماده شده را به قالب منتقل كنيد. براي اين مقدار خمير از قالب 20 سانتي متري استفاده نماييد. قالب را با كره چرب و آرد پاشي كنيد و سپس خمير كيك را داخل قالب بريزيد. رويه خمير را صاف كنيد . اگر رويه خمير صاف نشود كيك نامنظم و زشت خواهد شد.

 

طرز تهيه كيك توت فرنگي تازه و خانگي ساده و سريع 

 

توت فرنگي را داخل خمير فرو كنيد و روي آنها 2 قاشق سوپخوري شكر ( در دستور بود) را بريزيد .

 

مي توانيد توت فرنگي ها را حلقه اي برش بزنيد و روي كيك را بپوشانيد .

 

طرز تهيه كيك توت فرنگي تازه و خانگي ساده و سريع 

 

فر را روي حرارت 175 درجه سانتي گراد به مدت 20 دقيقه گرم كنيد و سپس قالب كيك را در طبقه وسط گذاشته و كيك را به مدت 60 دقيقه بپزيد.

 

بعد از پخت كيك را15 دقيقه در دماي محيط قرار دهيد تا كمي خنك شود سپس از قالب خارج كرده و سرو كنيد.

 

بهتر است اين كيك را گرم سرو نماييد. مي توانيد در كنار كيك توت فرنگي از بستني وانيلي نيز استفاده نماييد. در اين حالت مي توان يك برش از اين كيك را در كنار يك اسكوپ بستني به عنوان دسر سرو نمود.

 

بذرشاهي

۹۶ بازديد

گياهشناسي:

 

شاهي گياهي يكساله با نام علمى Lepidium sativum كه به خانواده چليپائيان (Crucifereae) تعلق دارد. بوته اش به ارتفاع حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتي متر است. منشأ آن به منطقه وسيعي از مصر تا تبت نسبت داده شده و سابقه كشت آن به ۲۰۰۰ سال پيش مي رسد. برگ و ساقه آن رنگ سبز روشني دارد و گلهايش صورتي روشن يا سفيد و داراي برگهاي بيضي شكل بوده و طعم آن تند و تيز و سرشار از املاح معدني K و Ca ،P ،I ،Fe و ويتامين هاي C و A است . برگهاي بدون كرك و بدون دندانه آن به مصرف تغذيه انسان مي رسد. گلهايش صورتي روشن يا سفيد ، ميوه اش بيضوي مدور به طول ۵ تا ۶ ميليمتر و به عرض ۳ تا ۴ ميليمتر و بطور محسوس بال دار است برگ و ساقه جوان آن در حالت تازه طعم تند و مطبوع شبيه بولاغ اوتي دارد. نوع خودروي آن كنار چشمه ها، برگه ها و يا جويهايي كه آب آنها تميز است مي رويد. سبزي شاهي را خيلي راحت مي توان كاشت و خيلي راحت و سريع آماده برداشت مي شود. اين گياه براي روش هيدروپونيك (رشد و نمو گياه در آب) نيز مناسب است. قسمت هاي قابل استفاده شاهي شامل ريشه ها، برگ ها و تخم شاهي مي باشد.

 

نيازها:

 

شاهى يكى از سبزى‌هائى است كه نسبت به شرايط محيطى و جنس خاك توقع چندانى ندارد. در هر نوع خاكي مي رويد و چون به رطوبت زيادي نياز دارد، زمينهاي قوي، نم دار ، رسي و و شني مناسب تر است. آبياري در اين سبزي به صورت مداوم و روزانه انجام ميگيرد و خاك كرت هيچگاه نبايد خشك شود . محصول را برگ برگ و نو به نو مي چينند و يا اينكه گياه را كاملا قطع مي كنند . اين گياه مقاوم به سرما مي باشد.

 

روش كاشت:

 

شاهي سبزي يكساله است كه زمان كاشت آن فصل بهار و پائيز است. شاهي در خاك مرطوب، غني، داراي زهكشي خوب يا در كمپوست خوب پوسيده شده رشد بهتري خواهد داشت. تركيبي از (كوكوپيت + پيت ماس).براي تقويت خاك، به آن كود ريز مغذي و يا حيواني اضافه كنيد. هرچه نور خورشيد بيشتر باشد احتمال قارچ روي برگ ها كمتر است. اين گياه در طول دوره‌هاي خشك و بدون باران بايد مرطوب نگاه داشته شود.سعي كنيد از آبپاشي روي برگا خودداري كنيد. بذر شاهي در عمق نيم سانتي متري خاك بصورت دست‌پاش يا رديفي كاشته مي‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و كنار هم بپاشيد و خاك كمي رويشان بريزيد. و خاك را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه داريد. به دليل آن كه دوره رشد شاهي كوتاه و در حدود ۳۰ تا ۴۰ روز است، در طول فصل مي‌توان چند نوبت اقدام به كشت آن كرد. مي‌توانيد هشت هفته قبل از پايان سرما و يخبندان، بذرها را داخل يك گلدان كاشته و در منزل نگهداري كنيد و پس از پايان فصل سرما و يخبندان آن را به بيرون منتقل كنيد.

 

افزايش:

 

بذر شاهي را به دليل ريز بودن با ماسه بادي مخلوط كرده و در مناطق معتدل ، اواخر زمستان و اوايل بهار در كرتهايي كه از قبل با خاك مناسب و نيمه سبك آماده كرده اند به صورت دست پاش و خطي كاشته و سپس روي كرتهارا با كود دامي كاملا پوسيده پوشانده وآبياري مي نمايند.وقتي گياه به اندازه كافي رشد و خوب مستقر شد بايد روي هر رديف را به فواصل معين ۱۵ سانتيمتر تنك نمود . مقدار بذر مورد نياز براي ۱۰ متر مربع ، ۱۰ گرم است.

 

خواص درماني:

 

شاهي به عنوان غذا و دارو نيز مصرف مي شود. شاهي اثر ضدآسكوربوت قوي داشته، همچنين اشتها آور، مدر و تصفيه كننده خون مي باشد. مصرف دانه هاي آن به عنوان داروي خلط آور مصرف و به دليل وجود ويتامين C و E در شاهي اين گياه خاصيت آنتي اكسيداني فوق العاده جهت جلوگيري از آسيب راديكال هاي آزاد را دارد. در نتيجه يك ماده ي ضد سرطاني مي باشد. شاهي مانع از رشد سلول هاي سرطاني مي شود. برگ هاي شاهي، محرك ، ادرار آور و ضد باكتري مي باشند. اين برگ ها براي درمان بيماري اسكوربوت و بيماري هاي كبدي مفيد و به عنوان يك پماد بر روي جاهايي كه درد مي كند و يا آسيب ديده است، نيز قرار مي دهند. شاهي علاوه بر ويتامين C حاوي مقدار قابل ملاحظه اي آهن و اسيد فوليك نيز مي باشد، از اين رو براي اشخاص كم خون مفيد است. شاهي حاوي مقدار قابل ملاحظه اي ويتامين A و روغن هاى فرار است. به همين دليل براي مخاط دستگاه تنفسى و در نتيجه مبتلايان به آسم فوق العاده مفيد بوده و مانند خيلي از سبزيجات گروه چليپاييان مانند كلم، كلم بروكلي و كلم پيچ داراي گلوكوزيدها مي باشد. اين مواد، محرك فعاليت كليه ها هستند و موجب تقويت معده و كيسه صفرا بوده از اين رو مصرف شاهي به كساني كه سنگ كليه و مثانه دارند، توصيه مي شود. تخم شاهي مزه ي تند و تلخي دارد. اين ماده خاصيت چربي سوزي ، تصفيه كنندگي خون، شيرافزايي، قاعدگي آور،داشته و دارويي مناسب براي چشم درد است. تخم شاهي قواي جنسي را تقويت و تخم اين گياه براي مرض جذام، بيماري هاي پوستي، اسهال خوني ، اسهال، سوء هاضمه، بيماري هاي چشمي، اسكوربوت، آسم و سرفه مفيد است.

كيك شكلاتي

۱۰۶ بازديد

آياكسي هست كه بتونه به كيك شكلاتي “نه” بگه؟ اگر حتي كسي باشين كه مثل من عاشق شكلات نباشين ولي بعيد به نظر ميرسه بتونين به راحتي دست رد به يك برش كيك شكلاتي كه با يك لايه گاناش پوشيده شده باشه و همراه با يك فنجان چاي يا قهوه بخواد خستگي رو از تن شما بگيره و عصرتون رو شيرين و دلچسب كنه بزنين و ازش چشم بپوشونين! هميشه قرار نيست ما براي تهيه يك كيك خيلي به زحمت بيفتيم و يا كيك حساسي درست كنيم كه نياز به دقت در اندازه گيري و طرز تهيه داشته باشه. بنابراين قراره امروز با هم يك كيك شكلاتي راحت و بي درد سر درست كنيم كه خيلي سريع آماده بشه و كام ما رو شيرين كنه و لبخند رضايت رو به ما هديه بده. پس در ادامه همراه ما باشين. كيك شكلاتي سادهX كيك شكلاتي ساده مواد لازم براي تهيه كيك شكلاتي ساده با كاور گاناش آرد 1 و 3/4 پيمانه پودر كاكائو 4 قاشق غذاخوري آب يا شير 1/2 پيمانه روغن مايع 1/3 پيمانه تخم مرغ 4 عدد نمك 1 پنس شكر 1 و نيم پيمانه بكينگ پودر 2 قاشق چايخوري گاناش 1 پيمانه (طبق دستور داده شده) مراحل تهيه كيك شكلاتي ساده مثل هميشه و طبق روال تهيه كيك و شيريني ما بايد مواد خشك رو با هم تركيب و همراه با هم از الك رد كنيم به اين صورت كه آرد و بكينگ پودر و نمك رو همراه با پودر كاكائو با هم مخلوط مي كنيم و همراه با هم دو تا سه بار از الك رد مي كنيم. مخلوط كردن پودر كاكائو و بكينگ پودر با آرد مخلوط كردن پودر كاكائو و بكينگ پودر با آرد سپس تخم مرغ ها رو داخل يك كاسه ميشكنيم و شكر رو تدريجاً اضافه مي كنيم و با كمك همزن برقي كه روي درجه متوسط تنظيمش كرديم شروع به مخلوط كردن ميكنيم. اضافه كردن تدريجي شكر به تخم مرغ هاX اضافه كردن تدريجي شكر به تخم مرغ ها حدوداً 4 دقيقه به همزدن ادامه ميديم تا تخم مرغ همراه با شكر كاملاً حجم قابل توجهي بگيره و رنگش هم روشن و بشه. اينكه رنگ تخم مرغ و شكر روشن بشه خيلي مهم هست و در نتيجه كارمون تاثير ميذاره پش تنبلي نكنيم. حالا وانيل رو اضافه مي كنيم و نزديك 1 دقيقه ديگه به همزدن ادامه ميديم. اضافه كردن وانيل به مخلوط تخم مرغي اضافه كردن وانيل به مخلوط تخم مرغ و شكر حالا آب يا شير رو اضافه مي كنيم. اينكه بخوايم از آب يا شير استفاده كنيم فقط به اين مربوطه كه شما بافت كيك رو چطوري دوست داشته باشين. كلاً اضافه كردن مايعات ديگه غير از آب به تركيب كيك ها باعث ميشه بافت كيك كمي سنگين تر بشه و حفره هاي موجود توي كيك بزرگ تر بشه و بافت ابري كيك پس از پخت خيلي به نظر نياد. پس بنا به سليقمون عمل مي كنيم. اضافه كردن آبX اضافه كردن آب مرحله بعدي اضافه كردن روغن به تركيب هست. براي روغن هم بهتر هست از روغن هاي مايع گياهي استفاده بشه. اضافه كردن روغن مايع به تخم مرغ و شكر حجم گرفته اضافه كردن روغن مايع به تخم مرغ و شكر حجم گرفته با سرعت پايين همزن مواد رو در حد مخلوط شدن با هم مخلوط مي كنيم و حالا آرد رو در سه تا چهار مرحله به تركيب اضافه مي كنيم و با سرعت پايين همزن با هم مخلوط ميكنيم. الك كردن مخلوط ارد و پودر كاكائو روي مخلوط الك كردن مخلوط ارد و پودر كاكائو روي مخلوط نگران نباشين و از همزن استفاده كنين، همزدن با همزن آسيبي به كيفيت اين كيك نمي زنه پس با خيال راحت آرد رو در حد مخلوط شدن با تركيب مخلوط كنين. دقت كنين تا گلوله آردي توي مايه كيك باقي نمونه. مخلوط كردن مايه كيك مخلوط و يكدست كردن مايه كيك حالا مايه كيك رو داخل قالب 23 سانتي كه از قبل كفش رو كاغذ انداختيم و ديواره هاي كيك رو با كمي روغن آغشته كرديم ميريزيم. ريختن مايع كيك داخل قالب ريختن مايع كيك داخل قالب كيك رو داخل فري كه از 10 دقيقه قبل روي 180 درجه سانتيگراد تنظيمش كرديم قرار ميديم 45 تا 50 دقيقه بهش زمان ميديم. همونطوري كه ميدونين نوع فرها و دماي اون ها با هم متفاوت هست. پس بعد از 35 دقيق اول پخت بعد از چك كردن و به شرط تميز دراومدن تستر يا خلال چوبي كيك ما آماده هست. در زمان پخت كيك گاناش رو آماده مي كنيم. طرز نهيه گاناش رو قبلا براتون گذاشتم. مخلوط يكدست گاناش گرم تهيه گاناش تزيين كيك شكلاتي با گاناش بعد از اينكه كيك آماده شد، صبر مي كنيم تا خنك بشه و بعد از قالب خارج مي كنيم و روي توري قرارش ميديم. كيك آماده سرو كردنش هست ولي ميتونيم بعد از سرد شدن كيك، گاناش رو روي كي ميريزيم و داخل يخچال قرارش ميديم تا خودش رو بگيره. مي تونيم از چيپس شكلاتي يا ترافل يا حتي ميوه هاي مورد علاقمون براي تزئين استفاده و بعد سرو كنيم. كيك شكلاتي ساده برگرفته از دوكام